Allmänna villkor
Allmänna villkor
Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Företagarens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kostnader vid återkallelse
Artikel 8 - Ångerrättsundantag
Artikel 9 - Priset
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 - Leverans och utförande
Artikel 12 - Varaktighet transaktioner: varaktighet, annullering och förlängning
Artikel 13 - Betalning
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Artikel 15 - Tvister
Artikel 16 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor gäller följande definitioner:
- Ångerfrist: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
- Konsument: den fysiska person som inte agerar i egenskap av yrkesperson eller verksamhetsutövare och som ingår ett distansavtal med företagaren;
- Dag: kalenderdag;
- Transaktion med varaktighet: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet sträcker sig över tiden och är utspridd;
- Beständig databärare: alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligen riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.
- Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att säga upp distansavtalet inom ångerfristen;
- Modellformulär: modellformuläret för ångerrätt som företagaren tillhandahåller som en konsument kan fylla i när denne vill utnyttja sin ångerrätt.
- Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
- Distansavtal: ett avtal varigenom, inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, till och vid ingående av avtalet används exklusivt en eller flera tekniker för distanskommunikation;
- Teknik för fjärrkommunikation: medel som kan användas för att ingå avtal, utan att konsumenten och företagaren befinner sig i samma rum samtidigt.
- Allmänna villkor: de nuvarande allmänna villkoren för företagaren.
Artikel 2 - Företagarens identitet
Företagsnamn: LOMAZOO B.V.
Verksam under namnet: LOMAZOO
Etableringsadress:
Kamerlingh Onnesweg 31, 3316 GK Dordrecht, Nederländerna
Telefonnummer: 085-0044944
(tillgängligt 7 dagar i veckan från 9:00 till 18:00)
E-postadress: info@lomazoo.com
Organisationsnummer: 77987411
Momsregistreringsnummer: NL861223676B01
Artikel 3 - Tillämplighet
- Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för alla distansavtal och beställningar som ingås mellan företagaren och konsumenten.
- Innan distansavtalet ingås kommer texten i dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan ses hos företagaren och de kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på begäran av konsumenten.
- Om distansavtalet ingås elektroniskt, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan läsas av konsumenten enkelt lagras på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt på begäran av konsumenten.
- För det fall att utöver dessa allmänna villkor även specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller gäller andra och tredje styckena i tillämpliga delar och vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid förlita sig på att tillämplig bestämmelse som är mest gynnsam för honom.
- Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller upphävs, kommer återstoden av avtalet och dessa villkor att förbli i kraft och bestämmelsen i fråga kommer omedelbart att ersättas i ömsesidigt samråd genom en bestämmelse som den ursprungliga så mycket som möjligt.
- Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor måste bedömas "i andan" i dessa allmänna villkor.
- Eventuella osäkerheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor måste tolkas "i andan" i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
- Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs förenat med villkor kommer detta uttryckligen att framgå av erbjudandet.
- Erbjudandet är utan förpliktelser. Företagaren har rätt att ändra och anpassa utbudet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en bra bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företagaren.
- Alla bilder och specifikationer i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller uppsägning av avtalet.
- Bilder på produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Företagaren kan inte garantera att färgerna som visas exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
- Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller
speciellt:- priset inklusive skatter;
- eventuella fraktkostnader;
- det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs;
- om tillämpligt, det avstånd som konsumenten har att bära för att använda ångerrätten;
- metoden för betalning, leverans och genomförande av avtalet;
- den tid inom vilken erbjudandet är giltigt eller den tid inom vilken företaget garanterar priset;
- de storlekar och/eller kvaliteter som gäller för produkten eller tjänsten.
Artikel 5 - Avtalet
- Avtalet ingås, med förbehåll för punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges.
- Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer företagaren omedelbart att bekräfta mottagandet av den elektroniska accepten av erbjudandet. Så länge som mottagandet av denna accept inte är bekräftad av företagaren, kan konsumenten häva avtalet.
- Om avtalet ingås elektroniskt kommer företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda konsumentens betalningsinformation.
- Företagaren kan, inom ramen för lagstiftning, informera sig om huruvida konsumenten kan fullgöra sina betalningsförpliktelser, samt om konsumenten har tidigare erfarenheter av bedrägerier. Om företaget har goda skäl att inte ingå avtalet, har det rätt att vägra en beställning eller begära särskilda villkor.
- Företagaren kommer att tillhandahålla följande information tillsammans med produkten eller tjänsten på ett hållbart medium:
- de fysiska adressuppgifterna för företagaren där konsumenten kan lämna in klagomål;
- information om garantier och efterservice som gäller;
- de uppgifter som konsumenten kan använda om han vill använda sin ångerrätt och det sätt på vilket han kan använda det;
- de minimiåtaganden som konsumenten är skyldig att följa i samband med ångerrätten;
- om tillämpligt, en kopia av eller information om det formulär som ska användas för att återkalla avtalet.
Artikel 6 - Ångerrätt
- Konsumenten har rätt att ångra avtalet utan att ange något skäl under en ångerfrist på 14 dagar. Ångerfristen börjar att löpa från den dag då konsumenten eller en tredje part, som inte är transportör, som konsumenten har angett, har tagit emot produkten, eller:
- om konsumenten har beställt flera produkter i ett och samma beställning och produkterna levereras separat, från den dag då konsumenten eller en tredje part som inte är transportör och som konsumenten har angett, har tagit emot den sista produkten;
- om leveransen av en produkt består av flera partier eller delar, från den dag då konsumenten eller en tredje part som inte är transportör och som konsumenten har angett, har tagit emot den sista leveransen eller den sista delen;
- om avtalet gäller regelbundet levererade produkter under en viss tid, från den dag då konsumenten eller en tredje part som inte är transportör och som konsumenten har angett, har tagit emot den första produkten.
- Konsumenten ska inom ångerfristen meddela företagaren att han ångrar sig genom att använda det standardformulär för återkallelse som tillhandahålls, eller genom att på annat sätt klart meddela företagaren. Konsumenten ska snarast möjligt, men senast inom 14 dagar från den dag då han har meddelat företagaren om ångern, returnera produkten eller överlämna den till (en representant för) företagaren. Detta gäller inte om företagaren erbjuder att hämta produkten själv. Konsumenten anses ha iakttagit ångerfristen om han returnerar produkten innan ångerfristen har gått ut.
- Konsumenten behöver endast betala de direkta kostnaderna för att returnera produkten, såvida inte företaget har meddelat att konsumenten behöver betala dessa kostnader.
- Om konsumenten använder sin ångerrätt, kommer alla tilläggstjänster att upphöra att gälla omedelbart.
Artikel 7 - Kostnader vid återkallelse
- Om konsumenten återkallar avtalet kommer han att få tillbaka alla betalningar som gjorts till företagaren, inklusive eventuella leveranskostnader, utan oskäliga dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då företagaren har blivit informerad om konsumentens beslut att återkalla avtalet. Företagaren kommer att använda samma betalningsmedel som konsumenten har använt för den ursprungliga transaktionen, om inte annat överenskommits. Ingen extra avgift kommer att debiteras för återbetalningen.
- Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen, behöver företagaren inte återbetala de extra kostnaderna för den dyrare metoden.
Artikel 8 - Ångerrättsundantag
- Företagaren kan utesluta ångerrätten för produkter och/eller tjänster enligt följande undantag. Undantag från ångerrätt gäller endast om företaget tydligt har meddelat detta i erbjudandet, åtminstone i tid för ingåendet av avtalet:
- produkter som har skapats enligt konsumentens specifikationer, som är tydligt personliga eller som snabbt kan förlora sitt värde;
- förseglade produkter som inte är lämpliga för återvändande av hälsoskydds- eller hygieniska skäl och vars försegling har brutits efter leverans;
- produkter som efter leverans, enligt deras natur, blandas oskiljaktigt med andra produkter;
- tjänster som helt har utförts med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande innan ångerfristen har löpt ut;
- produkter eller tjänster vars pris är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden som företagaren inte har någon kontroll över;
- tjänster som avser boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsverksamhet, som ska tillhandahållas på ett visst datum eller under en viss period.
Artikel 9 - Priset
- Under den tid som erbjudandet är giltigt, får de priser som anges för produkterna och/eller tjänsterna inte höjas, förutom vid prisändringar till följd av ändringar i moms-satser.
- Priserna i erbjudandet för produkter och/eller tjänster är inklusive moms.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
- Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de bestämmelser som anges i avtalet.
- En extra garanti som företagarens erbjuder konsumenten kan aldrig påverka de rättigheter och skyldigheter som konsumenten har i enlighet med lagstiftning, om avtalet inte överensstämmer.
- I enlighet med den svenska konsumentköplagen har konsumenten rätt till en garanti på minst tre år på alla produkter som köps.
Artikel 11 - Leverans och utförande
- Företagaren ska se till att produkten och/eller tjänsten utförs med lämplig noggrannhet och med tillbörlig omsorg.
- Företagaren ska leverera produkten till den adress som konsumenten angivit. Företagaren är ansvarig för att produkten levereras i god tid och i enlighet med avtalet.
- Leveransen sker enligt det leveranssätt som företaget erbjuder eller i enlighet med avtalet. Leveransperioden kan variera beroende på produktens tillgång och företagarens arbetsbelastning.
- Leveransen sker inom den tid som avtalats mellan parterna eller, om inget avtalats, inom 30 dagar efter att företaget har bekräftat beställningen.
- Om en produkt inte kan levereras inom den angivna tiden, kommer företaget att underrätta konsumenten om detta. Konsumenten har då rätt att häva avtalet och få tillbaka betalningen.
- Företagaren är inte ansvarig för skador eller förluster som uppstår under transporten om produkten har levererats i enlighet med avtalet.
Artikel 12 - Varaktighet transaktioner: varaktighet, annullering och förlängning
- Om ett avtal sträcker sig över en viss tid, får det inte annulleras innan den avtalade perioden har löpt ut, såvida det inte finns en särskild överenskommelse om det.
- Konsumenten kan annullera ett avtal med en viss varaktighet genom att ge företaget en skriftlig uppsägning i enlighet med avtalsvillkoren.
- Vid förlängning eller förnyelse av ett avtal ska villkoren för detta bekräftas i ett skriftligt meddelande.
Artikel 13 - Betalning
- Betalningen ska ske i enlighet med de betalningsalternativ som erbjuds av företaget.
- Konsumenten är skyldig att betala det angivna priset för produkten och/eller tjänsten, inklusive eventuella leveranskostnader och andra avgifter.
- Betalningen ska ske i enlighet med det avtalade betalningssättet och tidsperioden.
- Vid försenad betalning har företaget rätt att vidta åtgärder för att få in den utestående betalningen.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
- Konsumenten ska rapportera eventuella brister eller klagomål skriftligt till företaget.
- Företaget ska hantera klagomål och vidta lämpliga åtgärder för att lösa problemet.
- Företaget ska svara på klagomål inom rimlig tid och informera konsumenten om vilka åtgärder som kommer att vidtas.
Artikel 15 - Tvister
- Tvister mellan konsumenten och företaget ska i första hand lösas genom ömsesidigt samråd.
- Om tvisten inte kan lösas genom samråd, kan den överlämnas till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller relevant behörig domstol i Sverige.
Artikel 16 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser
- Ytterligare eller avvikande bestämmelser från dessa allmänna villkor är endast giltiga om de är skriftligen överenskomna mellan företaget och konsumenten.
- Bestämmelser som är ogiltiga eller inte tillämpbara påverkar inte giltigheten av de återstående bestämmelserna.
BILAGA 1/1: Modell för återkallelseformulär
(fyll i och returnera endast detta formulär om du vill frånträda avtalet)
- Kl
LOMAZOO B.V.
Kamerlingh Onnesväg 31
3316 GK Dordrecht
support@lomazoo.com
085-0044944
— Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) återkallar (*) vårt avtal om försäljning av följande varor/leverans av följande tjänst (*):
|
— Beställt den (DD-MM-ÅÅÅÅ) : — Beställningsnummer :
|
|
— Mottaget den (DD-MM-ÅÅÅÅ):
|
— Namn/Namn på konsument(er)
|
— Konsumentadress(er):
|
— IBAN Kontonummer:
|
— Underskrift av konsument(er) (endast när denna blankett skickas in på papper)
|
— Datum (DD-MM-ÅÅÅÅ):
|
(*) Kryssa för det som inte är tillämpligt.